Wydarzenia

ZAMOŚĆ 4x4

Poradnik

Jeśli chcesz być przygotowanym na wspólną przygodę - zerknij na nasze podpowiedzi. 

 

Porady

dla nowo wstępujących

 

Chciałbyś zacząć przygodę

z offroad-em?

 

Czujesz, że w Twoich żyłach płynie błotko, a nie posiadasz jeszcze swojego auta - nie podpalaj się zbyt pochopnie. 

Warto wybrać się na różnego rodzaju rajdy, zloty organizowane na terenie całego kraju. Można również wybrać się na wypad za miasto wynajmując auto od kolegi bądź też firmy, która ma w posiadaniu takie usługi. Warto porozmawiać z właścicielami różnych marek aut, dowiedzieć się o ich plusach i minusach. Musisz się zastanowić do jakiego charakteru jazdy potrzebowałbyś swojej nowej „zabawki”.

 

Wydatek na początek na pewno nie będzie mały, ale pamiętaj że im dalej będziesz chciał się rozwijać w tej materii to kwot lepiej nie zapisywać w zeszycie wydatków, a przy najmniej nie pokazuj ich swojej lubej lub lubemu 😉.

W przypadku gdy posiadasz już auto terenowe ale jeszcze bez żadnych modyfikacji najważniejszy element, który należy wymienić to opony. 

Jazda po bezdrożach jest czymś zupełnie odmiennymi niż poruszanie się po asfalcie. W takim wypadku drogi gruntowe czy leśne mają zupełnie różny charakter, a przy zmieniających się warunkach atmosferycznych one również zmieniają swoje właściwości. Twoje opony powinny być dostosowane do zmiennego podłoża ale również zróżnicowanej aury, która potrafi zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Zupełnie inna jazda jest po terenie piaszczystym, inna po torfowym a już zupełnie inna po np. mokrym lessie czy borowinie. 

Podczas wyboru opon musisz zadać sobie pytanie ile będziesz jeździł po asfalcie a ile po bezdrożach. Guma na oponach przystosowanych do offroadu charakteryzuje się zupełnie innymi właściwościami. Główny podział od najlżejszego do najbardziej agresywnego to: AT, MT, Extrem.

AT – All Terrain, opony wykorzystywane do jazdy mieszanej (asfalt/teren)

MT – Mud Terrain, opony przystosowane są głównie do jazdy po terenie, choć producenci często opisują jak procentowo powinno się wykorzystywać np. 80/20 co oznacza, że 80% to teren a 20% asfalt (w dużej mierze chodzi tu o ścieralność bieżnika)

Extreme – najbardziej agresywne opony z bieżnikiem również po bokach i dużymi przerwami pomiędzy w celu samooczyszczania z błota.

Należy pamiętać, że im agresywniejsza opona tym gorsze prowadzenie na mokrym asfalcie  nie wspominając już o powierzchniach ośnieżonych lub oblodzonych.

Wielkość opon należy dopasować do możliwości i elementów napędu aby nie było przerostu formy nad treścią.

Kolejnym elementem, który w wersji cywilnej nie sprawdzi się w terenie to zaczepy. 

Najlepiej oczywiście aby auto posiadało stalowe zderzaki z przodu i z tyłu, ale jeśli nie zamierzasz ich zakładać, to przynajmniej pamiętaj aby zaczepy były masywne i odpowiednio zintegrowane ze stałymi częściami auta (rama, zderzak). Z tyłu oczywiście może do tego służyć hak holowniczy, który powinien być zamontowany w miarę wysoko i nie odstawać zbyt daleko od auta. Jeżdżąc po bezdrożach zawsze kiedyś w końcu będziesz zmuszony poprosić o pomoc w wyciągnięciu auta, które zawiesiło się na koleinie lub odmówiło współpracy i potrzeba jest holowania. 

Jednak w przypadku wyboru zderzaków to kwestia gustu, ale aby spełniały one swoją funkcję, muszą być wykonane z odpowiednio grubych i trwałych materiałów. W tym wypadku trzeba mieć na uwadze, że są to nie małe dodatkowe kilogramy, które mogą wpłynąć na komfort poruszania się auta oraz obciążać elementy zawieszenia.

Oczywiście gdy mowa jest o zderzakach, warto pomyśleć również o wyciągarce, która jest bardzo przydatna głównie w sytuacjach gdy na wypad za miasto wybierasz się w pojedynkę. Lina syntetyczna na bębnie zdecydowanie jest bezpieczniejsza niż stalowa. Tu pamiętaj aby zawsze używać pasa, którym należy opasać drzewo, do którego się podczepiasz.

Boki auta też bardzo często narażone są na wgięcia, gdy auto „ściągnięte” z koleiny potrafi uderzyć właśnie bokiem w drzewo. Wzmocnienia w postaci orurowanych progów to bardzo dobra decyzja. Warto przewidzieć również aby tego typu zabezpieczenia miały możliwość podczepienia np. podnośnika typu hi-lift.   

Jeśli przewidujesz jazdę w warunkach gdzie nie będziesz omijał głębokich kałuży, nieodzownym elementem jest snorkel – czyli dolot powietrza, który umiejscowiony jest znacznie wyżej niż w wersji seryjnej aby silnik nie zassał wody. Należy przy montażu pamiętać o dobrym uszczelnieniu wszelkich elementów, aby woda w sposób niekontrolowany nie dostała do silnika. 

W tym wypadku warto też zastanowić się np. nad zamontowaniem stożkowego filtra powietrza.

Liny, taśmy, szekle – to elementy, które powinny znaleźć się w każdym terenowym aucie. Różne długości i wielkości – tak aby dostosować do warunków, które napotkamy w lesie. 

Liny typu kinetyk to bardzo przydatny podczas wyciągania auta, które „wkleiło” się w błotniste podłoże – i tu właśnie bezpieczeństwo jest najważniejsze. W autach pozostają jedynie kierowcy, a wszyscy pozostali pasażerowie powinni znajdować w bezpiecznej odległości od zdarzenia.

Ledy na przód i tył auta, czyli dodatkowe oświetlenie znajdujące się zazwyczaj na dachu auta, znaczenie poprawiają widoczność w warunkach nocy.

Bagażnik dachowy – to element, gdzie możemy zamontować pod koło zapasowe, ledy, hi-lifh (podnośnik  stalowy)

Osłony na lampy (przód, tył) są bardzo przydatne gdy jazda auta jest po terenie bardzo zarośniętym, gdzie bardzo łatwo o zaczepienie o wystające konary, gałęzie itp.

Kompresor powietrza – bardzo przydatne akcesoria, w przypadku ściągnięcia opony z felgi. W tym wypadku dobrze również mieć plack’a (ale to może youtube podpowie 😉 ).

Łopata, siekiera, piła spalinowa lub elektryczna to wyposażenie, które może przydać się raz na rok ale wtedy bez niego nie jesteśmy w stanie kontynuować dalszej wyprawy w terenie.

Apteczka, latarka, kamizelka odblaskowa.

Odpowiednie ubranie oraz nieprzemakalne buty na grubej podeszwie.

 

 

Porady 

dla nowo wstępujących

 

Chciałbyś zacząć przygodę z offroad-em?

 

Czujesz, że w Twoich żyłach płynie błotko, a nie posiadasz jeszcze swojego auta - nie podpalaj się zbyt pochopnie. Warto wybrać się na różnego rodzaju rajdy, zloty organizowane na terenie całego kraju. Można również wybrać się na wypad za miasto wynajmując auto od kolegi bądź też firmy, która ma w posiadaniu takie usługi. Warto porozmawiać z właścicielami różnych marek aut, dowiedzieć się o ich plusach i minusach. Musisz się zastanowić do jakiego charakteru jazdy potrzebowałbyś swojej nowej „zabawki”.

 

Wydatek na początek na pewnonie będzie mały, ale pamiętaj że im dalej będziesz chciał się rozwijać w tej materii to kwot lepiej nie zapisywać w zeszycie wydatków, a przy najmniej nie pokazuj ich swojej lubej lub lubemu 😉.

W przypadku gdy posiadasz już auto terenowe ale jeszcze bez żadnych modyfikacji najważniejszy element, który należy wymienić to opony. 

Jazda po bezdrożach jest czymś zupełnie odmiennymi niż poruszanie się po asfalcie. W takim wypadku drogi gruntowe czy leśne mają zupełnie różny charakter, a przy zmieniających się warunkach atmosferycznych one również zmieniają swoje właściwości. Twoje opony powinny być dostosowane do zmiennego podłoża ale również zróżnicowanej aury, która potrafi zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Zupełnie inna jazda jest po terenie piaszczystym, inna po torfowym a już zupełnie inna po np. mokrym lessie czy borowinie. 

Podczas wyboru opon musisz zadać sobie pytanie ile będziesz jeździł po asfalcie a ile po bezdrożach. Guma na oponach przystosowanych do offroadu charakteryzuje się zupełnie innymi właściwościami. Główny podział od najlżejszego do najbardziej agresywnego to: AT, MT, Extrem.

AT – All Terrain, opony wykorzystywane do jazdy mieszanej (asfalt/teren)

MT – Mud Terrain, opony przystosowane są głównie do jazdy po terenie, choć producenci często opisują jak procentowo powinno się wykorzystywać np. 80/20 co oznacza, że 80% to teren a 20% asfalt (w dużej mierze chodzi tu o ścieralność bieżnika)

Extreme – najbardziej agresywne opony z bieżnikiem również po bokach i dużymi przerwami pomiędzy w celu samooczyszczania z błota.

Należy pamiętać, że im agresywniejsza opona tym gorsze prowadzenie na mokrym asfalcie  nie wspominając już o powierzchniach ośnieżonych lub oblodzonych.

Wielkość opon należy dopasować do możliwości i elementów napędu aby nie było przerostu formy nad treścią.

Kolejnym elementem, który w wersji cywilnej nie sprawdzi się w terenie to zaczepy. 

Najlepiej oczywiście aby auto posiadało stalowe zderzaki z przodu i z tyłu, ale jeśli nie zamierzasz ich zakładać, to przynajmniej pamiętaj aby zaczepy były masywne i odpowiednio zintegrowane ze stałymi częściami auta (rama, zderzak). Z tyłu oczywiście może do tego służyć hak holowniczy, który powinien być zamontowany w miarę wysoko i nie odstawać zbyt daleko od auta. Jeżdżąc po bezdrożach zawsze kiedyś w końcu będziesz zmuszony poprosić o pomoc w wyciągnięciu auta, które zawiesiło się na koleinie lub odmówiło współpracy i potrzeba jest holowania. 

Jednak w przypadku wyboru zderzaków to kwestia gustu, ale aby spełniały one swoją funkcję, muszą być wykonane z odpowiednio grubych i trwałych materiałów. W tym wypadku trzeba mieć na uwadze, że są to nie małe dodatkowe kilogramy, które mogą wpłynąć na komfort poruszania się auta oraz obciążać elementy zawieszenia.

Oczywiście gdy mowa jest o zderzakach, warto pomyśleć również o wyciągarce, która jest bardzo przydatna głównie w sytuacjach gdy na wypad za miasto wybierasz się w pojedynkę. Lina syntetyczna na bębnie zdecydowanie jest bezpieczniejsza niż stalowa. Tu pamiętaj aby zawsze używać pasa, którym należy opasać drzewo, do którego się podczepiasz.

Boki auta też bardzo często narażone są na wgięcia, gdy auto „ściągnięte” z koleiny potrafi uderzyć właśnie bokiem w drzewo. Wzmocnienia w postaci orurowanych progów to bardzo dobra decyzja. Warto przewidzieć również aby tego typu zabezpieczenia miały możliwość podczepienia np. podnośnika typu hi-lift.   

Jeśli przewidujesz jazdę w warunkach gdzie nie będziesz omijał głębokich kałuży, nieodzownym elementem jest snorkel – czyli dolot powietrza, który umiejscowiony jest znacznie wyżej niż w wersji seryjnej aby silnik nie zassał wody. Należy przy montażu pamiętać o dobrym uszczelnieniu wszelkich elementów, aby woda w sposób niekontrolowany nie dostała do silnika. 

W tym wypadku warto też zastanowić się np. nad zamontowaniem stożkowego filtra powietrza.

Liny, taśmy, szekle – to elementy, które powinny znaleźć się w każdym terenowym aucie. Różne długości i wielkości – tak aby dostosować do warunków, które napotkamy w lesie. 

Liny typu kinetyk to bardzo przydatny podczas wyciągania auta, które „wkleiło” się w błotniste podłoże – i tu właśnie bezpieczeństwo jest najważniejsze. W autach pozostają jedynie kierowcy, a wszyscy pozostali pasażerowie powinni znajdować w bezpiecznej odległości od zdarzenia.

Ledy na przód i tył auta, czyli dodatkowe oświetlenie znajdujące się zazwyczaj na dachu auta, znaczenie poprawiają widoczność w warunkach nocy.

Bagażnik dachowy – to element, gdzie możemy zamontować pod koło zapasowe, ledy, hi-lifh (podnośnik  stalowy)

Osłony na lampy (przód, tył) są bardzo przydatne gdy jazda auta jest po terenie bardzo zarośniętym, gdzie bardzo łatwo o zaczepienie o wystające konary, gałęzie itp.

Kompresor powietrza – bardzo przydatne akcesoria, w przypadku ściągnięcia opony z felgi. W tym wypadku dobrze również mieć plack’a (ale to może youtube podpowie 😉 ).

Łopata, siekiera, piła spalinowa lub elektryczna to wyposażenie, które może przydać się raz na rok ale wtedy bez niego nie jesteśmy w stanie kontynuować dalszej wyprawy w terenie.

Apteczka, latarka, kamizelka odblaskowa.

Odpowiednie ubranie oraz nieprzemakalne buty na grubej podeszwie.

 

Poradnik

Credit Agricole:

84194010763157674100000000

KRS: 0000590545

+48 604 282 041

zamosc4x4@gmail.com

Stowarzyszenie Zamość 4x4

ul. Okrzei 32, 22-400 Zamość

NIP: 9223052062